کد مطلب:62595 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

کامل بودن ارزشیابی











ویژگی دیگر نظام ارزشیابی مطلوب كامل و همه جانبه بودن آن است. منظور از كامل بودن ارزیابی آن است كه در ارزشیابی كاركنان، هم نقاط قوت، توانمندی ها و تلاش های آنان مورد توجه قرار گیرد، و هم نقاط ضعف و كاستی های آن ها.

بدیهی است كه ارزیابی نباید فقط بر نقاط ضعف افراد تأكید كند؛ اگر چه برخی می پندارند كه ارزیابی صرفا به دنبال یافتن نقاط ضعف عملكرد كاركنان می باشد. سیستم ارزشیابی موفق و كارآمد، سیستمی است كه نقاط قوت و ضعف كاركنان را با هم ارزیابی كند؛ زیرا توجه صرف به نقاط ضعف كاركنان را با هم ارزیابی كند؛ زیرا توجه صرف به نقاط ضعف عملكرد كاركنان، آنان را نسبت به نظام ارزشیابی بدبین ساخته و مقاومت و مخالفت آنان را در پی خواهد داشت.

در برخی سازمان ها، نگرش منفی كاركنان نسبت به ارزیابی را نمی توان نادیده گرفت. منشأ اصلی این بدبینی نقص و تا حدودی نگرش یكسویه نظام ارزشیابی است؛لذا كاركنان نسبت به ارزشیابی بدبین می شوند و در مقابل آن از خود مقاومت نشان می دهند؛ در حالی كه اگر كاركنان احساس ‍ كنند نظام ارزشیابی تنها به دنبال یافتن نقاط ضعف آنان نیست؛بلكه به نقاط ارزشیابی تنها به دنبال نقاط ضعف و توانایی های آنان را بررسی كند، و هم نقاط ضعف و كاستی های آن ها را؛ آن جا كه می فرماید:

ثم لا تدع ان یكون لك علیهم عیون من أهل الامانة و القول بالحق عند الناس؛[1] پس فرو گذار مكن كه باید بازرسانی بر آنها داشته باشی... تا زحمت و تلاش همه تلاش كنندگان را ثبت كنند.

ملاحظه می شود كه امام علی (ع ) توجه مالك را به نقاط مثبت كارگزاران جلب كرده و توصیه می فرماید كه فداكاری و تلاش كارگزاران بی كم و كاست ثبت و ضبط شود.

حضرت در بخش دیگری از عهدنامه، توجه مالك را به نقاط ضعف و كاستی ها و انحراف های احتمالی كارگزاران معطوف داشته، و چنین می فرماید:

و تحفظ من الاعوان فان أحد منهم بسط یده الی خیانة... فبسطت علیه العقوبة فی بدنه و أخذته بما اصاب من عمله...؛[2] اطرافیان خود را زیر نظر داشته باش؛اگر یكی از آنان دست به خیانت زد... او را زیر تازیانه كیفر بگیر و به مقدار خیانتی كه مرتكب شده او را كیفر كن....









    1. تحف العقول، ص 129.
    2. نهج البلاغه، نامه 53.